Door 2toDrive kunnen jongeren vanaf 16,5 jaar starten met het volgen van rijlessen. Vanaf 17 jaar kan het praktijkexamen afgelegd worden waarna tot de 18de verjaardag alleen gereden mag worden onder begeleiding van een coach.

    2toDrive

    Begeleiderspas aanvragen

    Als je meedoet aan 2toDrive, heb je een begeleiderspas nodig. Deze pas mag je aanvragen vanaf 16,5 jaar. Je coaches melden zichzelf eerst aan. Dat kan via deze pagina. Zodra al je coaches zich aangemeld hebben kun jij daarna de begeleiderspas aanvragen. De begeleiderspas moet je aangevraagd hebben voordat je het rijbewijs kunt aanvragen bij jouw gemeente.

    Voor het aanmelden maak je gebruik van DigiD. De kosten voor de aanvraag van de pas bedragen €35,-. Deze kosten dienen direct via iDEAL betaald te worden bij het aanvragen van de begeleiderspas. 

    Let op! Zorg ervoor dat alle coaches zichzelf hebben aangemeld, vóór jij de begeleiderspas aanvraagt. Is de begeleiderpas namelijk al aangevraagd en wil je later alsnog extra coaches toevoegen, dan moet er helaas een nieuwe pas worden gemaakt. Dit kost dan opnieuw €35,-.

    Vraag de begeleiderspas aan

    Nadat de RDW de aanvraag voor de begeleiderspas binnen heeft gekregen, wordt gekeken of deze correct en volledig is. Als dit zo is, krijg je binnen 10 werkdagen de pas thuisgestuurd.

    Als je de weg op gaat met je coach moet je altijd naast je rijbewijs ook je begeleiderspas bij je hebben. Lees in het artikel voorwaarden aan de jonge bestuurder aan welke voorwaarden jij moet voldoen.

    Voor vragen over de aanvraag van de begeleiderspas kun je contact opnemen met de RDW via begeleiderspas@rdw.nl of 0900-0739. Heb je nog geen DigiD, klik dan hier


    Ben je een coach? Ga dan naar Coach aanmelden

     

    Het programma ‘Het Nieuwe Rijden’ stimuleert automobilisten, zakelijk rijders, beroepschauffeurs en wagenparkbeheerders over te gaan tot een energie-efficiënter rij- en reisgedrag door slimmer te rijden en te reizen.

      Alcohol en verkeer

      De meeste ongelukken in het verkeer worden veroorzaakt door beginnende bestuurders. Maar ook alcohol is een grote boosdoener in het verkeer. Vooral omdat vrijwel iedereen na een paar drankjes overmoedig wordt. In combinatie met een flink afnemend reactievermogen is dat behoorlijk gevaarlijk. Zorg dus altijd dat er iemand mee is die niet drinkt. Zo komt iedereen weer veilig thuis. 

      Alcohol in het verkeer; het stomste wat je kunt doen!
      De kans op een ongeluk in het verkeer is na vier tot vijf glazen alcohol twee keer zo groot als wanneer je nuchter bent. Drink je acht glazen, dan is de kans wel 17 keer groter! Daarom heeft de overheid besloten dat alcohol en verkeer ook wettelijk niet meer samen gaan. Heb je 0,5 promille of meer alcohol in je bloed (ongeveer twee glazen alcohol binnen een uur), dan mag je niet meer deelnemen aan het verkeer. Dat geldt trouwens ook voor rijden op een fiets of scooter! 

      Beginnende bestuurders en alcohol 
      Voor beginnende bestuurders zijn de regels voor alcohol en verkeer nog strenger. De eerste vijf jaar na het halen van je rijbewijs, mag je niet meer dan 0,2 promille alcohol in je bloed hebben als je achter het stuur kruipt. Dat komt neer op minder dan een glas! 

      Betrapt met alcohol in het verkeer? 
      Word je toch betrapt met een hoger promillage dan moet je direct je autosleutels inleveren. En bij een promillage vanaf 0,8 promille moet je verplicht een EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol) volgen. Hierbij leer je van alles over de gevolgen van alcohol op je rijvermogen in het verkeer. Deze cursus is wel voor eigen rekening trouwens.

      Bob jij of Bob ik?

      Een jaar of zes geleden zou iedereen je schaapachtig hebben aangekeken bij deze vraag, maar nu weet iedereen direct wat je bedoelt: 'wie van ons drinkt vanavond geen alcohol en brengt ons weer veilig thuis?' 

      Altijd de Bob? 
      Alcohol drinken en deelnemen aan het verkeer gaan niet samen. Dat beseft iedereen. Maar ja, een van de redenen waarom veel mensen graag snel hun rijbewijs halen is omdat ze zo hun stapgrenzen kunnen verleggen; eens verder kijken dan de kroeg in je eigen dorp of stad. Wil jij niet altijd de Bob zijn? Zorg dan dus dat je je vrienden snel overhaalt zo snel mogelijk hun rijbewijs te halen. 

       

      Bob over de grenzen 
      De Bob campagne is trouwens een 'uitvinding' van onze zuiderburen, de Belgen. Een geweldig plan, zo bleek, want inmiddels is Bob niet alleen een begrip geworden in Nederland, maar ook in een hoop andere landen. Zelfs in Frankrijk, Griekenland, Denemarken, Spanje, Portugal en Engeland is Bob uitgegroeid tot een goede bekende in elke stapgelegenheid.

      Verkeersborden & -regels

      Wil je nu al meer weten over de verkeersborden en verkeersregels in Nederland, klik dan op de foto voor een verkorte versie van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. 

      De publicatie bevat de volgende onderwerpen: 

      • verkeersgedrag
      • verkeersregels
      • verkeerstekens
      • aanwijzingen
      • bijzondere bepalingen voor gehandicapten
      • tijdelijke verlaging maximumsnelheid bij verstoring olie-aanvoer
      • milieuzones....

      Uitgave maart 2011 - 4,8 MB

       

      In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leer je stap-voor-stap autorijden. Met deze moderne rijopleiding ben je beter voorbereid op deelname aan het verkeer!

        De voordelen op een rijtje

        • Fors hoger slagingspercentage
        • Hoge kwaliteit van de rijopleiding
        • Stap-voor-stap aanpak
        • Betere voorbereiding op deelname aan het verkeer
        • Inzicht in je vorderingen met behulp van de leerlingkaart

        Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je rijbewijs. Het liefst vraag je het examen al aan na je tiende rijles. Maar hoe weet je of je dan klaar bent voor het examen? Er is niets zo vervelend als zakken.

        Met de RIS weet je precies waar je aan toe bent. Je vorderingen staan op de leerlingkaart. Zo kun je zien wat je al beheerst en waar je nog aandacht aan moet besteden. Duidelijkheid vóór alles dus.

         


        De Rijopleiding in Stappen duurt niet langer dan een reguliere opleiding. Wel leg je in de RIS extra deeltoetsen af. Daar staat tegenover dat het slagingspercentage fors hoger is.

        Voor meer informatie over de kosten van de Rijopleiding in Stappen kun je terecht bij Rijopleidingen JTI.

        Rijopleiding in modules
        Een van de grootste verschillen met de klassieke rijopleiding, is dat de Rijopleiding in Stappen is opgedeeld in vier delen met allemaal een eigen afsluitende toets. Mede dankzij de vele tussentoetsen ligt het slagingspercentage bij het halen van je Rijbewijs in Stappen hoger. In het kort:

        1. Voertuigbediening en voertuigbeheersing
        2. Beheersing van eenvoudige verkeersmanoeuvres en verkeerssituaties
        3. Complexe voertuigbediening en beheersing van complexe verkeersmanoeuvres en verkeerssituaties
        4. Veilige en verantwoorde verkeersdeelname

        Het Rijbewijs in Stappen: vier toetsen
        De eerste en tweede toets wordt afgenomen door je eigen rijschool, de andere twee leg je af bij het CBR. Alleen voor de laatste toets, het gewone rijexamen, kun je zakken. De overige toetsen van het Rijbewijs in Stappen zijn vooral om je vooruitgang in de gaten te houden. 


        RIS in het kort

        De naam zegt het eigenlijk al. Bij de Rijopleiding in Stappen leer je in stappen. Je gaat steeds een stap verder, als je de vorige stap voldoende beheerst.

        Je eerste stap is meestal een huiswerkopdracht. Je laatste stap is dat je iets geheel zelfstandig en in steeds wisselende situaties kunt uitvoeren. In totaal doorloop je op deze manier 39 scripts, verdeeld over vier modules. Iedere module wordt afgesloten met een toets.

        Na afronding van de eerste twee modules worden je kennis en vaardigheden getoetst. Een rij-instructeur van je eigen vertrouwde rijschool neemt deze toetsen af.

        In de derde toets kun je kennismaken met de gang van zaken bij het CBR en alvast wennen aan een examensituatie. De examinator geeft je bovendien tips ter verbetering.

        In de derde toets kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen van het praktijkexamen (dit geldt niet voor motorexamens). Daarnaast komen in deze toets de onderdelen Zelfstandig rijden en Zelfreflectie aan de orde.

        De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.

        Meer weten? Download hier de brochure


        Handelingesscripts en leerlingenkaart

        Handelingsscripts
        Tijdens de Rijopleiding in Stappen leer je de verschillende handelingen die je tijdens autorijden moet beheersen. Deze handelingen worden beschreven in zogenaamde scripts. Een script behandelt bijvoorbeeld wegrijden, afslaan of ingehaald worden.

        In de RIS gebruik je voor het aanleren van deze scripts een lesboek. Zo'n script beschrijft nauwkeurig de onderdelen van de handeling in telegramstijl.

        Een voorbeeld is het script SCAN: kijk tweehonderd meter vooruit, blik niet fixeren, kijk binnenspiegel, kijk voor de auto, kijk buitenspiegel. Je leert aan de hand van zo'n script gemakkelijker de verschillende onderdelen van het autorijden beheersen.

        Een script is net een checklist: je doorloopt netjes alle stappen. Je instructeur en examinator spreken beiden dezelfde taal. En dat voorkomt veel verwarring.

        Leerlingenkaart
        In de Rijopleiding in Stappen krijg je je eigen leerlingkaart. Daarop houdt de instructeur je vorderingen nauwkeurig bij. Hiermee kan je zelf zien hoe je ervoor staat en waaraan je nog moet werken. Na bijna elke les wordt er weer een vooruitgang aangetekend op je kaart. De leerlingkaart is opgenomen in het cursusboek voor de cursist. 


        Toetsen en examen

        Anders dan bij een reguliere rijopleiding, heb je bij de RIS drie deeltoetsen voordat je opgaat voor het praktijkexamen. Je weet na een toets precies waar je nog extra op moet letten. Dat is een optimale voorbereiding.

        In de derde toets - je moet om deze te kunnen doen je theorie-examen al hebben behaald - kun je bovendien vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op je praktijkexamen (dit geldt niet voor het motorexamen).

        Ook Zelfstandig rijden en Zelfreflectie zijn onderdelen van deze toets. In dat kader gaat het CBR ervan uit dat de kandidaat een Zelfreflectieformulier invult en meeneemt voor de derde toets.

        In de RIS krijg je ook huiswerk mee. Het is de bedoeling dat je je thuis op je rijlessen voorbereidt. De tijd die dat vraagt, is voor iedereen verschillend.